lördag 25 maj 2013

En helt vanlig lördag någonstans i sverige.... Ho ho ho

När blev tant ett fult ord?
Skäms ögonen ur mig när sonen glatt vrålar "HEJ TANTEN" till alla damer över 65 O_o
Idag ropade han det på ica till en dam med rullator som gick där i godan ro.
Jag trodde hon skulle trilla när det kom en tomteklädd femåring som vrålade åt henne. Hon log och sade "jag hörde inte vad han sade" Han sade hej, svarade jag och log och hon verkade nöjd. Sonen var inte nöjd, han höjde rösten och tillade "nä jag sade Hej TANTEN" Jodåsåatte........ kan vi bara plocka vårt godis och komma härifrån tack.

Inne på thairestaurangen där vi beställt mat skrattade servitrisen så hon höll på att gå åt och ropade god jul och bjöd på klubba, så nu har sonen fått för sig att han måste ha tomtedräkt varje gång vi kommer dit, för då får man godis. Jojo.... (tar mig för pannan)

När sonen ville ha tomtedräkt på sig till affären valde jag bort den konflikten... lätt!! Vi har redan haft vår beskärda del av dramatiska utbrott idag känner jag. Dottern har varit tokförtvivlad för att sonen kom springande med ett rött paket till mig där det stod "grattis på mors dag". Han hade förstört allting, förstört överraskningen!! Jag sade att jag inte visste vad som fanns i paketet och att ingen överraskning gått förlorad, men det hjälpte inte, nu visste jag ju att det var mors dag i morgon. Ööh, dilemma och inre konflikt... ska jag berätta att jag vetat det hela tiden eller låtsas som om jag kommer att glömma det igen tills i morgon?
Jag ber bara till högre makter att min mors dag-present blir att få sova ut MINST till 9 iallafall och blir väckt med doften av massor, massor av kaffe!!

Man märker att barnen börjar bli stora när man plötsligt hör hur de ilskna snyftningarna övergår i ett samtal inne sovrummet och man VET att man själv sitter i soffan och sonen är i vardagsrummet . Dottern har alltså tagit sin telefon in i sovrummet och ringt pappa för att beklaga sig över sin störiga lillebror. Jag minns när jag var i samma ålder, då fick jag minsann nöja mig med att beklaga mig över min störiga lillebror till de som fanns i min omedelbara närhet.

Sen har sonen fått ett dramautbrott med krokodiltårar för att han inte varit med mig och storasyster och shoppat och fått en matlåda med fåret Shaun på Gyllene måsen. Vi har ju haft tjejdag idag med lite shopping och dottern har fått prova kläder och lekt mannekäng och köpt ett linne, en klänning till avslutningen och en bolero, 5 par örhängen och därmed fått en blingig vit paljett-Iphoneväska på köpet (som hon nog gillar mest av allt) När sonen är äldre....... mycket äldre..... alltså väldigt mycket äldre ... DÅ, då ska vi också gå och shoppa han och jag (eller så får mannen göra det om ungen envisas med att ha tomtedräkt på sig)
Han tyckte även att det var ofantligt orättvist att det är Mors dag i morgon och undrade bestört när tusan det var "lillebrors dag"? Jaaa du den tål att sugas på.

Oj nu satt jag visst och bloggade så nu när jag tittar upp från skärmen ser jag att sonens uppdruckna Mer-flaska har blivit någon typ av tvådelad fontän med vatten i botten och håller på att bli invaderad av ostbågar så jag känner att det är läge att resa på sig och ingripa...

puss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar